Lindhøy skole er mobilfri. Det betyr at mobiler skal ligge hjemme eler avslått i sekken. Mobilfri skole er også i tråd med ny nasjonal anbefaling.
Et flertall av foreldrene på Lindhøy skole (85%) mener at 10 år er den tidligste alderen barna bør få tilgang til sin egen telefon. FAU og skolen oppfordrer foreldre til å vente til tidligst 4. trinn med å gi barnet sin egen smarttelefon. Vær klar over at barns mobilbruk kan skape et kjøpepress for andre familier og bidra til utenforskap. Mange foreldre ved Lindhøy opplever allerede i dag et press på å skaffe digitalt utstyr til eget barn.
Husk også at det finnes alternativer til smarttelefon, som for eksempel «ringeklokke» og «dumtelefon».
Et flertall av foreldrene på Lindhøy skole (74%) mener også at sosiale fellesarrangementer på fritiden bør være mobilfrie. FAU og skolen oppfordrer foreldre til å legge til rette for at elevkvelder, skoleavslutninger, og andre fellesarrangement for klassen/trinnet er mobilfrie. Et godt alternativ er å benytte mobilhotell under arrangementene.
Ved Lindhøy skole ønsker vi å unngå store meldingsgrupper for klassen/trinnet. Ikke alle er med. En meldingsgruppe kan ofte bidra til mer utenforskap og ekskludering, snarere enn å være bra for det sosiale miljøet i klassen/trinnet. Dette støttes av flertallet av foreldrene på Lindhøy skole.
Dersom store meldingsgrupper oppstår, anbefales foreldre å følge nøye med, og at man er årvåkne i forhold til hva som skjer på disse gruppene.
Foreldre oppfordres til å sørge for at barna ikke sender, ringer eller kontakter hverandre etter en avtalt kveldstid. Konkrete avtaler bør utformes i klassen eller på trinnet.
Digitale avtrykk på internett er en realitet, og det er viktig å snakke med barna om regler og konsekvenser ved fotografering og deling av bilder av seg selv og andre, både med og uten tillatelse. Vær oppmerksom på at bildedeling av gode opplevelser i grupper kan forsterke utenforskap.
Hjelp barna med å si ifra dersom de opplever nettmobbing. Alle bør snakke og oppføre seg slik som de ville gjort ansikt til ansikt. Det er lettere å tillate seg et tøffere språk og for stor ærlighet på nett.
FAU og skolen oppfordrer foreldre til å følge aldersgrensene på sosiale medier. Et flertall av foreldrene på Lindhøy skole (90%) mener barn under 13 år ikke bør være på sosiale medier. Flertallet (71%) ønsker også at foresatte ved skolen håndhevet aldersgrensene på sosiale medier.
På de mest populære plattformene blant unge, som for eksempel YouTube, TikTok, Snapchat, Zoomrang og Instagram, er aldersgrensen satt til 13 år. Vær oppmerksom på at også en del populære spill, som Roblox og Fortnight, også har aldersgrense.
Konflikter, mobbing og utestengelse som oppstår i sosiale medier på fritiden påvirker skolemiljøet og skaper utfordringer for både medelever og lærere. Sosiale medier flytter de sosiale møteplassene fra fysiske steder til en digital verden. Ved å la barnet ditt få tilgang til sosiale medier før anbefalt aldersgrense, bidrar du som foresatt aktivt til utenforskap. «Alle ander» har ikke sosiale medier.
FAU og skolen anbefaler derfor at barna ikke får tilgang til slike sosiale medier så lenge de er elever ved Lindhøy skole.
FAU og skolen fraråder å gi barna tilgang til sosiale medier som tilbyr anonymitet, som Jodel.
Ved Lindhøy skole inviterer vi alle i en gruppe til bursdagsfeiring. En gruppe kan være alle i A-klassen, alle i B-klassen eller alle på trinnet. Alle jenter eller alle gutter i en gruppe. Det er vi voksne som har ansvar for at alle blir inkludert.
Maksgrense for kjøp av gave til bursdag er kr 50,- Husk at det også er ok å komme i bursdag uten å kjøpe gaver. Det er viktigere at alle ha mulighet til å delta sosiale, enn at man har med gave. Det er vi voksne som skaper kjøpepress til bursdager.
Over halvparten av foreldrene ved Lindhøy skole (60%) mener det er viktig at foreldre i klassen eller på trinnet bidrar til å skape sosiale fellesarrangement på fritiden. En kartlegging i Færder kommune viser at Ungdom mener foreldre burde følge mer med på hva barna interesserer seg for. Hvis foreldre ikke viser interesse i hva deres barn gjør, får barnet inntrykk av at de kan gjøre hva de vil og at det de gjør ikke er galt hvis foreldrene ikke sier noe. Med andre ord, ungdom er opptatt av at foreldre viser interesse for barna og samtidig setter tydelige grenser.
FAU og skolen oppfordrer hvert trinn til å arrangere minst 2 sosiale fellesarrangementer per skoleår for å legge til rette for fellesskap og at man blir godt kjent i klassemiljøet. Dette bør gjøres allerede fra 1. trinn. Fellesarrangementene bør være lavterskel og gratis. Skolen disponerer lokaler til gratis leie, og FAU har en arrangementskasse med basisutstyr som kan lånes.
Forslag til sosiale fellesarrangement kan for eksempel være:
Grilling i skolehagen
Brettspillarrangement
Filmkveld
Disko
Sykkeltur
Fellestur til stranda
Aktivitetsdag i gymsalen
FAU mener at klassekontaktene på hvert trinn har ansvar for å ta initiativ til og legge til rette for de sosiale fellesarrangementene på trinnet.