FAU er en forkortelse for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle som har barn i skolen, er medlemmer av Foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) og FAU fungerer som styre for Foreldrerådet.
FAU er et lovpålagt organ.
Ved Lindhøy skole velges FAU medlemmer for 1 år av gangen.
Foreldremedvirkning i skolen bygger på det faktum at det er foreldrene som har hovedansvar for barns utvikling og opplæring. Foreldre/foresatte har rett til medvirkning i skolen. FAU skal sikre reell medvirkning fra foreldre/foresatte og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt.
Som medlem av FAU kan du få anledning til å bli godt kjent med skolens virksomhet, ledelse og andre foreldre/foresatte, mulighet til å bidra til kvalitetsutvikling av skolen og bidra til en bedre skolehverdag for elevene.
Fremme fellesinteressene til foreldre/foresatte
Medvirke til at foreldre/foresatte tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø
Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole
Legge til rette for positiv utvikling hos elevene
Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet
Eksempler på oppgaver og saker kan være:
Diskutere saker som tas opp i politiske utvalg i kommunen, skolens samarbeidsutvalg, elevrådet og klasseforeldremøter.
Medvirke aktivt i vurdering av skolen, utviklingsarbeid i skolen, utvikling av et trygt læringsmiljø for elevene, følge opp plan og oppfølging av mobbing, sosiale tiltak for elevene, utforming av skolens mål og få et godt samarbeid mellom hjem og skole.
Planlegge å gjennomføre kurs/informasjon til foreldre/foresatte, samlinger for foreldre/foresatte og lærere og samling for klassekontakter
Gi informasjon til foreldre/foresatte gjennom egne sider på skolens nettside
FAU kan være med på – og sikre overgangen til ungdomsskole.
Tradisjonelt har FAUs oppgaver i hovedsak dreid seg om skolens utemiljø og arrangementer (f. eks. 17.mai, juletrefest, dugnader, aktivitetsdager osv.). FAU får sine oppgaver tildelt både fra de foresatte og fra skolen.
Utfordringen for FAU er selv å kunne ta initiativ til oppgaver og komme med i skolens «indre liv», bidra til at foreldrene/foresatte får mer innflytelse på skolens virksomhet, delta i vurdering av skolen, samt skolens endring og utvikling. Foreldrenes synspunkter skal bli hørt, tatt hensyn til og fulgt opp.
Foreldre/foresatte er skolens viktigste medspillere.